fbpx

Sløjt 2021, men markedet venter rebound i 2022

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hafnia har her til morgen offentliggjort tal for 4. kvartal 2021 og dermed også sit foreløbige regnskab for 2021.

For 2021 realiserer Hafnia en såkaldte Time-Charter-Equivalent Income, der svarer til selskabets omsætning, på USD 402,9 mio. hvilket er nedgang på omkring 35% sammenholdt med 2020. Konsensus lå her ifølge Refinitiv på USD 417,7 mio.

Nedgangen er udtryk for et 2020 der var præget af Corona-pandemiens udbrud i starten af året, og en meget stor efterspørgsel efter lagerkapacitet, bl.a. på Hafnias skibe til ekstraordinært høje rater. Den situation vendte i 2021, hvor efterspørgslen på olie og relaterede produkter godt nok er gået op, men hvor dette behov primært er blevet dækket af de eksisterende lagre. Disse synes dog nu at være i bund samtidig med at efterspørgslen og prisen på råolie er rekordhøj. Derfor er det også forventningen blandt Hafnia og de andre selskaber i sektoren, at efterspørgslen på transport med tiden vil gå op.

EBITDA for hele 2021 lyder på USD 151,8 mio. – her lå konsensus på USD 150,6 mio. imens niveauet sidste år lå på USD 362,85 mio. Før skat lander resultatet på USD -55,5 mio. imod konsensus på USD -42,9 mio.

Isoleret set er Q4 2011 det bedste af de 4 kvartaler i 2021, og kan være et signal om at markedet gradvist er ved at bedre sig ind i 2022. Hafnia har igen valgt ikke at udsende guidance for det nye regnskabsår. Men ud fra analytikernes forventninger er der i 2022 lagt op til et pænt rebound for selskabet. Toplinjen ventes således at vokse med over 50% til USD 628,7 mio. imens der ventes mere end en fordobling af EBITDA til USD 314,1 mio. i 2022.

Der udbetales ikke udbytte for Q4 2021.

Det endelige regnskab for 2021 fra Hafnia ventes offentliggjort d. 30. marts 2022.

#digitalIR #hafnia

HC Andersen Capital modtager betaling fra Hafnia for en Digital IR/Corporate Visibility abonnementsaftale. /Rasmus Køjborg, CFA kl. 8.46 d. 15/3-2022