fbpx

H1 2022 regnskab uden større overraskelser – præciserer 2022 outlook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Rasmus Køjborg

Rasmus Køjborg

HCA Capital Analyst

North Media A/S offentliggjorde i går aftes efter markedets lukning regnskab for 1. halvår 2022, der umiddelbart ligger indenfor rammerne af det forventede, og selskabet præciserer sin guidance for hele 2022.

I Q2 2022 isoleret set vokser omsætningen med marginale 0,4%, hvor Digital Services leverer 13,5% vækst imens Last Mile, der udgør den primære del af omsætningen, falder med 1,7%. Som vi så det i forbindelse med Q1 2022 er indtjeningen også under pres i Q2 2022 og EBIT falder således til DKK 51,9 mio., svarende til en margin på 20,0%. Det tal hed 26,1% for et år siden i Q2 2021 og 19,4% i det foregående kvartal Q1 2022. Det er stigende distributionsomkostninger, og øgede omkostninger til pakning og transport i Last Mile der sætter pres på indtjeningen.

North Media præciserer i halvårsmeddelelsen sin guidance for 2022. Således indsnævres omsætningsforventningerne til DKK 1.015-1.040 mio. (fra tidligere DKK 1.010-1.045 mio.) imens EBIT-guidance ligeledes indsnævres til DKK 195-220 mio. (fra DKK 190-220 mio.).

Ikke overraskende har North Media haft relativt store urealiserede tab på sin værdipapirportefølje, og havde således ultimo halvåret et urealiseret afkast på DKK 211 mio. Dog er en del af det tabte hentet tilbage i juli, hvor porteføljen leverede et positivt afkast på DKK 86 mio. og den tendens er formentlig fortsat i august.

Du kan finde hele regnskabet her: https://lnkd.in/eKKS4bsW

Vi har senere i dag kl. 14.00 fornøjelsen at invitere til en gennemgang af regnskabet. Det vil være med CEO Lasse Ingemann Brodt og CFO Kåre Stausø Wigh. Tilmelding her: https://lnkd.in/eUiHUiQu

HC Andersen Capital modtager betaling fra North Media A/S for en Digital IR/Corporate Visibility abonnementsaftale. /Rasmus Køjborg, CFA kl. 7.11 d. 18/8-2022